top of page
CAPL_VOL4_okladka.jpg

MIGRACJE

BUDOWANIE WSPÓLNOTY
arrow&v

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Aby pobrać magazyn wypełnij powyższy formularz. Magazyn zostanie przesłany na podany przez Ciebie adres e-mail. Jeżeli nie otrzymasz od nas wiadomości lub natrafisz na inne problemy, sprawdź folder ze spamem lub skontaktuj się z nami pisząc na adres:
 redakcja@connectingaudiences.pl

W NUMERZE

W czwartym numerze magazynu „Connecting Audiences Polska” zajęliśmy się tematem migracji. Tworząc treści dla profesjonalistów kultury, bacznie obserwujemy rzeczywistość i staramy się za nią nadążać. Publikujemy zatem artykuły mogące być wsparciem dla wszystkich osób, które podjęły pracę z nowo przybyłą do naszego kraju publicznością i osobami z doświadczeniem uchodźczym. Zebraliśmy doświadczenia ludzi kultury, cenne wskazówki dotyczące organizacji wydarzeń i zarządzania instytucjami oraz refleksje i pytania o wielokulturowość, które nieustannie nam towarzyszą. Nie ograniczamy się wyłącznie do kontekstu wojny w Ukrainie. Rozmawiamy o tym, jaką szansą jest dla kultury uwzględnianie takich pojęć, jak różnorodność, inkluzywność czy integracja, i jak stajemy w Polsce przed wyzwaniem gościnności.

 

W wywiadzie numeru Krzysztof Czyżewski podzielił się swoim wieloletnim doświadczeniem praktyka idei i opowiedział Agacie Wittchen-Barełkowskiej o odkrywaniu pogranicza, rozumieniu granic i budowaniu wspólnoty pomiędzy różnicami.

 

Tekst Fahada Saeeda zawiera inspirujące refleksje oraz porady dotyczące pracy nad różnorodnością, równością, integracją społeczną i dostępnością w kulturze. Autor ciekawie pokazuje, jak włączać ideę różnorodności w myślenie o całej organizacji.

 

Michael Omoke napisał dla nas o tym, jak wielość kultur może współtworzyć i dzielić się jedną sceną, z perspektywy twórcy, który połowę życia spędził na kontynencie afrykańskim, a połowę w Europie.

 

Tradycyjnie publikujemy również wyłonione w ramach otwartego naboru teksty, których autorki dzielą się obserwacjami dotyczącymi reakcji na wojnę w Ukrainie. Barbara Gołębiowska, kierowniczka Działu Edukacji Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, opisała, jak potrzeba sprostania nowej sytuacji wyglądała z muzealnej perspektywy i stworzyła rekomendacje przydatne dla instytucji kultury. Natomiast Alicja Jelińska, na co dzień pracująca w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot, stworzyła tekst o wdrażaniu integracji osób z doświadczeniem migracji w gdańskich instytucjach kultury, w którym zwraca uwagę, że nie tylko odgrywają one bardzo ważną rolę w tworzeniu oferty skierowanej do migrantów, ale przede wszystkim stają się mediatorami pomiędzy nami a każdą nową kulturą.

 

Po raz kolejny wybrzmiały też głosy praktyków: aktorka Ewa Kaczmarek opowiedziała, jak po piętnastu latach wróciła do nauczania języka polskiego jako obcego i w Republice Sztuki Tłusta Langusta stworzyła przyjazną przestrzeń do nauki dla osób z Ukrainy. Agata Siwiak zwróciła uwagę na rolę empatii i uważności w pracy z osobami z doświadczeniem uchodźczym. Mikołaj Buczak opowiedział o roli zwiększania kompetencji interkulturowej przy tworzeniu strategii rozwoju publiczności i uwzględnianiu potrzeb odbiorców spoza Polski.

 

W dziale Wiedza i inspiracje zebraliśmy narzędzia pomagające projektować doświadczenia publiczności i pracować z tematami inkluzywności, ewaluacji i dobrostanu odbiorców. Znajdują się tam również interesujące raporty i materiały dotyczące między innymi różnorodności i turystyki kreatywnej.

 

Według raportu Unii Metropolii Polskich nasz kraj stał się aktualnie drugim po Turcji państwem przyjmującym największą liczbę uchodźców na świecie. Warto, żeby refleksja o migracjach i idące za nią mądre działania na stałe zagościły w pracy profesjonalistów kultury. Zapraszamy do lektury i kontynuowania rozmów o tym, jak być ze sobą bliżej, jak poznawać się z szacunkiem i jak przyjmować dar, jakim jest obecność Innego.

STOPKA REDAKCYJNA

Koordynator wydania: Agata Wittchen-Barełkowska
Promocja magazynu i relacje z partnerami: Piotr Firych, Mikołaj Maciejewski
Teksty: Mikołaj Buczak, Krzysztof Czyżewski, Barbara Gołębiowska, Alicja Jelińska, Ewa Kaczmarek, Michael Omoke, Meyeti Payet, Marcin Poprawski, Fahad Saeed, Agata Siwiak, Agata Wittchen-Barełkowska 

Tłumaczenia: Piotr Firych, Mikołaj Maciejewski, Marcin Poprawski

Korekta: Anula Wawrzyniak

Projekt magazynu: Jesús Rodero

Zdjęcie na okładce: Elena Saharova

Skład i opracowanie graficzne: Minimum Studio

Wydawcy: NU Foundation i Regionalne Obserwatorium Kultury UAM
ISSN: 2719-7247

Wydanie czwartego numeru magazynu "Connecting Audiences Polska"
sfinansowano ze środków budżetowych Miasta Poznania.

LOGO_POZnan_PL_RGB_PNG.png
bottom of page