top of page
CAPL_VOL5_okladka.jpg

DOSTĘPNOŚĆ

AKTUALNE PYTANIA
arrow&v

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Aby pobrać magazyn wypełnij powyższy formularz. Magazyn zostanie przesłany na podany przez Ciebie adres e-mail. Jeżeli nie otrzymasz od nas wiadomości lub natrafisz na inne problemy, sprawdź folder ze spamem lub skontaktuj się z nami pisząc na adres:
redakcja@connectingaudiences.pl
 

W NUMERZE

W piątym numerze „Connecting Audiences Polska” postanowiliśmy poszukać odpowiedzi na ważne pytania związane z dostępnością, różnorodnością i inkluzywnością w kulturze. Czy i jakie efekty wprowadzenia ustaw dają się zauważyć w polskich instytucjach? Jak zmienia się podejście do różnych grup odbiorców w Polsce i zagranicą? Jak wygląda praca profesjonalistów kultury, dbających o jej udostępnianie? 

 

Jak w każdym numerze, przekazujemy inspiracje z zagranicy. Tym razem Piotr Firych zabiera nas na spacer po Queens, podczas którego Sami Abu Shumays, wicedyrektor Flushing Town Hall, opowiada mu o funkcjonowaniu lokalnej instytucji kultury w jednej z najbardziej zróżnicowanych społecznie dzielnic Nowego Jorku i wyzwaniach związanych z tworzeniem programu o charakterze włączającym i międzykulturowym. 

 

W drugim artykule zagranicznym Silje Eikemo Sande, starszy doradca w Ministerstwie Kultury i Równości Norwegii, przedstawia projekt Inclusive Cultural Life in the Nordic Region, którego celem było uświadomienie instytucjom potencjału pracy z różnorodnością. W tym kontekście autorka opisuje niezwykle cenne pomysły z zakresu sieciowania się instytucjach kultury w celu nabywania nowej wiedzy.

 

W wywiadzie numeru zapytaliśmy koordynatora ds. dostępności w Urzędzie Miasta Poznania – Agnieszkę Maciejewską – o nowatorskie rozwiązania dotyczące dostępności w instytucjach kultury oraz o największe potrzeby z tego zakresu.

 

Prezentujemy również dwa teksty wyłonione w ramach otwartego naboru. Anna Pluszyńska i Agnieszka Konior z Uniwersytetu Jagiellońskiego opisują przeprowadzone w 2021 i 2022 roku badania dotyczące dostępności, które uwzględniały dwie perspektywy: perspektywę instytucji kultury oraz opinię odbiorców – osób z niepełnosprawnościami będących uczestnikami wydarzeń kulturalnych. Natomiast Anna Wotlińska zaprasza czytelników do poszukiwania źródeł dostępności i stawia pytanie o to, czy akty prawne mogą ją zagwarantować.

 

Zaprosiliśmy też do współpracy Oliwię Paciorek, specjalistkę UX (user experience) i założycielkę agencji Flow Digital, która podpowiada instytucjom kultury, jak projektować dostępne serwisy internetowe. 

 

List miłosny dostaliśmy tym razem z Kopenhagi od Nielsa Righolta – naszego „redakcyjnego kolegi” z Connecting Audiences International, który opowiada, jak wzmocnienie relacji z publicznością przez instytucje procentuje w czasach kryzysu. 

 

Tradycyjnie zebraliśmy również głosy praktyków. O dobrych przykładach działań budujących dostępność kultury dla różnych grup odbiorców i o potrzebie kultury wrażliwej na społeczną różnorodność opowiadają: Anna Rochowska, Ewelina Banaszek i Dominika Dopierała, Marcin Głowiński oraz Aniela Kokosza.

 

W dziale „Wiedza i inspiracje” zebraliśmy poradniki, raporty i akty prawne, które warto znać, zajmując się dostępnością i tworząc rozwiązania z tego zakresu. 

 

Pracy nad tym numerem „Connecting Audiences Polska”, pod koniec 2022 roku, towarzyszyły myśli o projektowaniu uniwersalnym i kulturze, która łączy, a nie dzieli. 

 

Takiej kultury – dostępnej, włączającej i szanującej różnorodność – życzymy zarówno profesjonalistom w tej dziedzinie, jak i odbiorcom ich działań w 2023 roku i kolejnych latach! 

STOPKA REDAKCYJNA

Koordynator wydania: Agata Wittchen-Barełkowska
Promocja magazynu i relacje z partnerami: Piotr Firych, Mikołaj Maciejewski
Teksty: Ewelina Banaszek, Dominika Dopierała, Piotr Firych, Marcin Głowiński, Aniela Kokosza, Agnieszka Konior, Agnieszka Maciejewska, Mikołaj Maciejewski, Oliwia Paciorek, Anna Pluszyńska, Niels Righolt, Anna Rochowska, Silje Eikemo Sande, Sami Abu Shumays, Agata Wittchen-Barełkowska, Anna Wotlińska

Korekta: Anula Wawrzyniak

Projekt magazynu: Jesús Rodero

Zdjęcie na okładce: Francesco Ungaro

Skład i opracowanie graficzne: Minimum Studio

Wydawcy: NU Foundation i Regionalne Obserwatorium Kultury UAM
ISSN: 2719-7247

Wydanie piątego numeru magazynu "Connecting Audiences Polska"
sfinansowano ze środków budżetowych Miasta Poznania.

LOGO_POZnan_PL_RGB_PNG.png
bottom of page