top of page
CAPL_VOL3_okladka.jpg

SŁUCHANIE
PUBLICZNOŚCI

NARZĘDZIA, PROJEKTY, DZIAŁANIA
arrow&v

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Aby pobrać magazyn wypełnij powyższy formularz. Magazyn zostanie przesłany na podany przez Ciebie adres e-mail. Jeżeli nie otrzymasz od nas wiadomości lub natrafisz na inne problemy, sprawdź folder ze spamem lub skontaktuj się z nami pisząc na adres:
 redakcja@connectingaudiences.pl

W NUMERZE

Trzeci numer „Connecting Audiences Polska” poświęciliśmy wsłuchiwaniu się w publiczność. Jak często, tworząc projekty kulturalne lub programując ofertę instytucji, zastanawiamy się, czego potrzebują ci, którzy do nas przychodzą? Czy konstruujemy przestrzeń do rozmowy i dialogu? Czy jesteśmy otwarci na informacje zwrotne? Czy słyszymy i bierzemy pod uwagę zachwyty, skargi, potrzeby i zażalenia naszych, czasami bardzo różnorodnych, odbiorców? Teksty zgromadzone w tym numerze mogą ludzi tworzących kulturę zainspirować do uważnego, pełnego zrozumienia i zaciekawienia wsłuchiwania się w publiczność.

 

W wywiadzie numeru o roli dźwięku w budowaniu ścieżki zwiedzania, dostępności i wykorzystaniu audioprzewodników przez instytucje wystawiennicze z Lucyną Kaczmarkiewicz i Anną Pikułą z Poznańskiego Centrum Dziedzictwa rozmawia Mikołaj Maciejewski. Dowiecie się od nich, jak ważną rolę przestrzeń dźwiękowa odgrywa w budowaniu relacji z odbiorcami. O digital storytellingu – cyfrowym opowiadaniu historii i możliwych obszarach jego zastosowania w muzeach – napisała Patrizia Braga z Melting Pro. Z kolei Adrianna Sójkowska, analityk mediów, podsumowuje kulturę online w czasach pandemii. Czy wiedzieliście, że w pierwszym roku po wybuchu pandemii COVID-19 zainteresowanie użytkowników kulturą w tej formie wzrosło ponad siedemnastokrotnie? W tekście znajdziecie ciekawe i zaskakujące informacje dotyczące funkcjonowania kultury w pandemicznych miesiącach.

 

Prezentujemy również trzy teksty, które pojawiły się w numerze w odpowiedzi na nasz open call, ukazujące bardzo różne spojrzenia na temat słuchania publiczności. Magdalena Ochał i Michał Kocikowski z Kolektywu Badawczego przedstawili projekt badawczy „Poznajmy się!”, realizowany w latach 2016-2020 przez trzy warszawskie instytucje związane ze sztuką współczesną: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Zachętę – Narodową Galerię Sztuki. U jego podstaw legła chęć uzyskania wiedzy o widzach wystaw sztuki współczesnej. Agnieszka Dubilewicz napisała o doświadczaniu sztuki przez najmłodszych widzów, ich odbiorze i oczekiwaniach, spontaniczności reakcji i reagowaniu artystów na nieprzewidywalne sytuacje. Z kolei Rafał Dziemidok, niezależny tancerz i choreograf, spojrzał na temat słuchania publiczności z perspektywy twórcy. Znajdziecie tu odpowiedzi na pytania, jak i kiedy wsłuchiwać się w odbiorców i czy są takie chwile, kiedy publiczności słuchać nie należy.

 

W cyklu rozmowa z liderem ponownie prezentujemy silny głos kobiecy – Astrid Aspergen przeprowadziła wywiad z Karen Grøn, dyrektorką Muzeum Trapholt. Dowiecie się z niego, jak przezwyciężyć kryzys, wprowadzić zmiany i uczynić z miejsca, które wydawało się tonącą instytucją, atrakcję i dobro publiczne. Zachęcamy również do lektury tekstu Katarzyny Spyry, omawiającego to, jakim doświadczeniem dla Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach i melomanów była pandemiczna cisza. Przeczytajcie, co udało się w tej ciszy usłyszeć i dlaczego czas pandemii okazał się dla NOSPR punktem zwrotnym w obszarze budowania i pogłębiania relacji z publicznością oraz partnerami.

 

W ostatniej części magazynu znajdziecie stałe rubryki. List miłosny dostaliśmy tym razem ze Stanów Zjednoczonych – jego autorką jest Karleen Gardner. W dziale wiedza i inspiracje znajdziecie ciekawe linki i podpowiedzi dobrych praktyk. Wzorem poprzednich numerów, poprosiliśmy też o głosy praktyków - swoimi refleksjami dotyczącymi słuchania publiczności podzielili się z nami Anna Maciejewska i Patryk Piotr Antoniak ze Stowarzyszenia Krotochwile, Marek Dudek – dyrektor Mosińskiego Ośrodka Kultury oraz Wojciech Knapik – dyrektor Festiwalu Pannonica.

 

Mamy nadzieję, że trzeci numer „Connecting Audiences Polska”, pełen różnorodnych punktów widzenia, doświadczeń i refleksji na temat słuchania publiczności oraz uwzględniania jej głosu okaże się dla naszych czytelników cenną inspiracją do działania.

 

Korzystając z tego, że numer ten ukazuje się w grudniu, wszystkim profesjonalistom kultury życzymy oddechu i spokoju po czasie składania wniosków oraz wszystkiego, co kulturze sprzyja, w nadchodzącym

STOPKA REDAKCYJNA

Koordynator wydania: Piotr Firych
Promocja magazynu i relacje z partnerami: dr Piotr Firych, Mikołaj Maciejewski

Współpraca: Michalina Szulejko, Klaudia Kiersnowska

Teksty: Patryk Antoniak, Astrid Aspergen, Patrizia Braga, Agnieszka Dubilewicz, Marek Dudek, Rafał Dziemidok, Karleen Gardner, Wojciech Knapik, Michał Kocikowski, Anna Maciejewska, Mikołaj Maciejewski, Magdalena Ochał, Adrianna
Sójkowska, Katarzyna Spyra

Tłumaczenia: Mikołaj Buczak, Mikołaj Maciejewski

Korekta: Anula Wawrzyniak

Projekt magazynu: Jesús Rodero

Zdjęcie na okładce: Ivan Samkov

Skład i opracowanie graficzne: Minimum Studio

Wydawcy: NU Foundation i Regionalne Obserwatorium Kultury UAM
ISSN: 2719-7247

Wydanie drugiego numeru magazynu "Connecting Audiences Polska"
sfinansowano ze środków budżetowych Miasta Poznania.

LOGO_POZnan_PL_RGB_PNG.png
bottom of page